lørdag den 22. september 2007

Antropologisk latenstid og tak.

Jeg vil lige starte med at sige tak til dem, der har skrevet for at høre til min status i alt det her regn-halløj.
Jeg kan berolige alle med, at det er i det nordlige Ghana, at der har været (om end ret seriøse) problemer. Jeg er med andre ord ikke hårdere ramt her, end jeg var på Roskilde Festival (heldigvis har de dog ikke noget flis her, som jeg skal skovle).
Men tak for omtanken endda!

Hvor lang tid går der, før antropologen bliver indviet i de lokales ikke helt offentlige hemmeligheder?
Åbenbart halvanden måned.
I hvert fald har jeg nu opdaget én ting: Der er hekse i Afrika.
Det hele startede med, at jeg snakkede med Kollie (ja, det hedder den stakkels knægt altså) fra min gyde, og han nævnte sådan nærmest henkastet, at hans søster var en ond kvinde, for 'hun kunne finde på at hidkalde slanger fra bush'en'.

Jeg undlod indledelsesvis at kommentere det, men har siden hen spurt til det rundt omkring, og det synes at være en almindelig opfattelse, at det kan (nogen) kvinder altså.

Men det stopper altså ikke der.
For da jeg havde besøg af et par af drengene fra gyden den anden dag, begyndte de spontant at forklare om heksekunst. Og jo, én af dem havde set en kvinde forvandle sig til en kat og tilbage, mens en anden havde været vidne til to høge, der sloges i luften, dræbte hinanden – og da de kiggede hvor de landede, lå der to døde mennesker i stedet for fugle.
Se den slags spøgelseshistorier kunne jo meget vel være en slags 'lad-os-se-hvad-vi-kan-bilde-den-hvide-mand-ind-historier'.
Men de fortsatte ufortrødent med at forklare, at hekse flyver på koste som i Harry Potter-filmen (hvilket vel svarer til den nordiske opfattelse af hekse).
Så jeg hev selvfølgelig min fejekost frem (den er lappet med Gaffa-tape), og forklarede at jeg da brugte dén, når jeg skulle til Accra, men at dette altså var en racer-kost, jeg kun brugte, når jeg skulle langt. Skulle jeg kortere, ville jeg bruge en almindelig kost til min flyvetur.
Der blev MEGET stille i stuen pludselig. Hvis ellers sorte drenge kunne blive blege, så var det her ét af de tidspunkter, hvor det ville ske. Så jeg måtte selvfølgelig straks forklare dem, at jeg drillede dem.
De synes SLET ikke at det var sjovt.

Efterfølgende snakkede vi så lidt religion (hvilket de omtaler med samme entusiasme som hekse-historierne) og selvfølgelig var hekse da også påvirket af Satan...

Jesse (en af gutterne) kom med en interessant sammenligning; i Vesten bruger vi heksekunst til at lave fly, der hænger i den blå luft uden at blive holdt oppe af noget. Det er god heksekunst.
Men i Afrika er heksekunst altid ondt og ugudeligt.

Well... Sjældent har jeg følt mig mere antropologisk end nu. (no wonder! Jeg er på mit første feltarbejde!!)

2 kommentarer:

Lars Kjaer sagde ...

for satan Th, det lyder fedt :-) man fortyder jo (næsten) at man ikke blev antropolog.

Dine beskrivelser minder mig enormt meget om de henkastede bemærkninger om hekse/djævle/havmænd/drager som optræder i de kære middelalderkrøniker jeg arbejder med, jeg har tit haft svært ved at tro på kronikørene selv troede på dem, men verden opleves vel meget forskelligt afhængigt af hvilket paradigme man anskuer den igennem

godt at høre du er vel i det mørke afrika !
kærlig hilsen
Lars

sikkelade sagde ...

hey TH.. Hurra for din intro til hekseri. Hvis du vil have flere gode historier af den slags, skal du næsten finde en af beboerne i Area U, og høre om de kan fortælle om medlemmet af ældrerådet, der var skyld i at de ikke havde strøm i 4 mdr. fordi han blev ved med at sluge det (hvilket efter sigende også var grunden til han var så stor på maven). Eller historien om hvordan alle der spiste af eller lugtede til tilbedredelsen af en "stjjålet" ged døde. Selv jorden hvor vandet fra tilberedelsen blev smidt ud... 9 mennesker skulle være døde på denne bekostning. Eller den gode hitorier om manden der kunne udføre dødelig "voodooe" hvor man gav ham et billede af den der skulle dø og fortalte af hvad (ex hjertestop), og så kørte han ud i skoven og i løbet af ugen døde omtalte person så. og hvad var der ellers, nå jo de onde "dværge" der bode i det skov der dækkede den anden side af vejen før hen..

Det er faktisk helt vildt interessant, især fordi det bliver fortalt med så stor indlevelse, og ganske faktuelt.. Sådan er det simpelthen bare..

Kan så hilse fra DK og sige at der dersværre ikke er så meget heksekunst at hente her.. Bortset fra måske mirkalet om at der nu i næsten 3 dage har været godt vejr, som i sol og få skyer, OG ingen regn.. :D

Hey fik du nogensinde fanget musen?? ellers gør den altså ikke noget, den har boet i det køkken snart 1 år. :) det kunne jeg måske godt have indviet dig i.. Så når du skal gøre rent under komfuret kan det anbefales lige at køre en pind under det først, så man ikke bliver forskrækket når man løfter det.. :)