tirsdag den 28. august 2007

At kigge på og projektstatus.

Ja, så har jeg endelig fundet et sted at være.

Det er lykkedes mig at støve en låntager, som arbejder i en sy-shop, op. Så nu har jeg en base for mit resterende feltarbejde (tror jeg).
Godt nok var jeg først sendt hen til en meget venlig - men desværre også noget 'tung' for at sige det mildt - syerske, men jeg måtte fortælle hende, at jeg hellere ville være et sted, hvor der var nogle flere mennesker.
Lidt hårdt, specielt når jeg ved, at hun næppe nogensinde vil nå et niveau som et almindeligt menneske - Især i dette land!

Men jeg er havnet i en hyggelig lille stue, hvor jeg så kan sidde og glo på de to elever og deres mester, mens de syer og tager imod ordrer.
I henhold til min problemstilling er der efterhånden ikke meget tilbage.
Ingen af de låntagere jeg har snakket med har egentlig brugt lånet til at starte en lille virksomhed, da nogle i forvejen havde virksomheden, mens andre simpelt hen har brugt lånet til at uddanne sig (og så får familien til at betale de små rater, hvilket nok er mere overskueligt end at bløde det fulde beløb).
Det samme gør sig gældende for Lydia, som jeg følger. Hun har lånt til en symaskine så hun kunne gå i lære, og får sin morbror og tante til at betale lånet tilbage.

Der er altså ikke tale om den store igangsætter-plan ved dette projekt, men det vil dog formodentlig stadig falde inden for målsætningen, nemlig 'empowerment of the less fortunate - mostly women'.
For denne lånemulighed giver nogle mulighed for at udvide forretningen så de kan tjene nok til deres børns uddannelse, nogle får uddannelse på denne konto - mens andre fattigere simpelt hen får et løft i levestandarden af overskudet.

Rent uddannelsesmæssigt er projektet med mine øjne lige så skuffende som man kunne frygte, men én ting fungerer dog (og det er såmænd vigtigt nok): De får lært at spare op til enten gen-investering eller til dårligere tider.

Men der ER langt til Grameen Banks 16 udviklingspunkter!
(check grameen-info.org hvis I ikke aner hvad jeg snakker om).

I morgen - og fremover - er den store opgave altså at finde på noget, der kan holde mig beskæftiget (og som kan gøre, at jeg deltager)...

1 kommentar:

sikkelade sagde ...

Lær at sy... så er deltagelsen på plads.. :D :D åh, det ville jeg gerne se.....