tirsdag den 14. august 2007

Kirke – og markedsplads?

Ja, så er der hul på det – Jeg har nu været i én af de utallige kirker i Buduburam.
Og et ritual som sådan en gudstjeneste er, er lige guf for en antropologisk ritualanalyse. Det er dog næsten for åbenlyst, så jeg ikke vil trætte jer med det her.
Men det er fedt! Der er sang og dans og trommer og alt muligt... De gløder virkelig for det, og der er sq nok noget Gud til stede i sådan noget... Om ikke andet, så i energien.

Hvad prædiken angår, så er det lidt noget rod. For der bliver hele tiden sagt 'Amen!' og så skal menigheden svare med et 'Amen!'. Og det er jo meget hyggeligt. Men så vidt som jeg husker, så betyder 'Amen, amen' på hebræisk noget i retning af 'lad det ske, lad det blive sådan ved Gud'.
Well. Når præsten så siger 'David got rejected by his father, amen!' så ville jeg da nødig hedde David...
Igen: Man skal altså ikke dekonstruere alt.

Men noget jeg fandt underligt var, at de øjensynlig virkelig tror på, at Gud gør ting for mennesker her på Jorden...
De har ikke den samme friheds-tanke i religionen, som jeg er opdraget med, hvilket nok også passer godt med deres til tider apatiske initiativløshed. For Gud skal jo nok løse deres problemer. Og samtidig siger de, at Gud ikke sender penge, så det er vigtigt man bidrager, når offerskålen går rundt.
Ikke et ord om Jesus og oprøret mod kræmmerne i templet her.
Men så igen: Der er jo ingen stat, der aflønner præsterne – men jeg havde nu alligevel foretrukket, at de spillede med åbne kort i stedet for at sovse det ind i religion...

Ellers var det en stor oplevelse at være i kirke, og jeg måtte ind imellem koncentrere mig for ikke at begynde at danse (hvilket uomtvisteligt ville have stoppet hele seancen i latterkaskader over denne hvide mand, der stod og vred sig).



I morgen skal jeg op kl. 2.30 og med på marked med Sofia, ejeren af frugtboden. Det er egentlig godt, for det er ikke så spændende at sidde at forsøge at sælge kogte jordnødder, som snart er det eneste, hun har tilbage i sit lager...
Jeg håber, at jeg kan hjælpe med at slæbe nogle ting, så hun får lidt glæde af, at jeg har været i hendes bod.

Lige nu (mandag) regner det dogs and cats (and hammers! Jeg er VILD med de engelske udtryk :-) ). - Det er et særsyn, men meget forfriskende...

Ingen kommentarer: