torsdag den 9. august 2007

Tirsdag: Idag forbrød jeg mig....

Der er lige gået noget op for mig...
I dag brød jeg menneskerettighederne.
Jeg har set andre hvide gøre det samme, men det gør det bestemt ikke bedre.
Situationen var den, at jeg kom gående og som altid var der børn, der løb efter mig for at lege, snakke og charmere.
Men der var én knægt, der blev hængende efter de andre havde tabt interessen. 'Buy me water' sagde han, og jeg undveg hvad jeg tænkte som almindeligt tiggeri ved at spørge hvordan han havde det, hvad han havde lavet – og om han var 'out for trouble' (hvilket vel svarer til ironisk at spørge om børn laver ballade i DK).
Nuvel. I bund og grund har jeg dermed nægtet en person vand, hvilket er imod menneskerettighederne.

Det er i sig selv slemt nok, men endnu værre er det hvor nemt det var. At affeje ham som tigger og så ikke tænke mere over det.
Men der er mere i det end dét. For hvis vi hvide vesterlændinge virkelig mente noget med menneskerettighederne og deres udlevelse og -førelse, så skulle vi måske skrue lidt ned for ligusterhækken og se at komme afsted.
Nuvel – menneskerettighederne er et ideal og bestemt også ét, jeg har tænkt mig at efterleve fremover...

Ingen kommentarer: