lørdag den 18. august 2007

Weekend og Shangrilas - og tak!

Weekend og Shangri Las?

[Fredag]
Desværre ser det ud til at jeg har weekend. Det kan lyde som en god ting, men lige nu er det lidt frustrerende.
Sagen er den, at jeg ikke blev koblet på nogen låntager på mødet i går, så opgaven i dag var at finde én, der ville have mig gående i mindst en uge.
Tanneh (fra SHIFSD) var et skridt foran mig, så hun havde allerede lavet en aftale med en vandsælger. Ikke just hvad jeg havde forestillet mig, men nu har jeg aftalt med hende, at vi prøver at finde en systue, hvor jeg kan være, på torsdag.
Vandsælgeren er en mand - og virkede venlig, men ikke super interesseret i at have mig gående. Resultatet er, at han først kan have mig gående fra mandag morgen kl. 6.
Det betyder jo så weekend - måske med mulighed for en tur ét eller andet sted. Jeg har dog lovet mig væk til en katolsk gudstjeneste søndag kl. 10.00 (så får jeg også prøvet dét med!).


Jeg havde egentlig skrevet en længere smøre om hvordan lokale NGO'er (Non Government Organization) hernede er nogle drønnerter, men det må vente til jeg er mere sikker i min sag.
I stedet vil jeg skrive lidt om folks syn på den ideelle verden.

For når jeg taler med folk, spørger jeg næsten altid ind til deres forhold til Liberia - med mindre de af sig selv begynder at snakke om hjemlandet.
For overraskende mange synes Liberia at være et ideal-land. Men på samme måde som rasta-fari tilhængere mener at Etiopien er det oprindelige Afrika, de stræber efter (men alligevel aldrig ville sætte deres ben i!!), så har disse liberiske flygtninge et noget ambivalent forhold til Liberia.
For de fortæller gerne med stolthed i stemmen om hvordan Liberia er ét af de rigeste lande i Afrika - ja måske verden - når det kommer til landbrugsjord, diamanter og guld.
Men når man så spørger hvorfor det så ikke går helt fantastisk i Liberia, så får man svaret at ”Afrika har alle resurser, men ved ikke hvordan de skal bruges”. Jeg ved ikke hvad der vil være værst...
At dette er sandt - eller at de rent faktisk tror på det??!

Mange siger, at de snart rejser til Liberia, men ingen synes at sige det med rigtigt eftertryk. Måske vil de ikke miste deres status af flygtninge, måske vil de hellere satse på Ghana - eller også er de bare pisse bange for at vende tilbage til et land, de forlod i totalt krigskaos?

Nej, et andet Shang Ri La (staves det mon sådan?) er bestemt Vesten. Vesten er jo stedet, hvor pengene flyder i gaderne og alle har det godt.
Men nok så vigtigt: Man kan få en kvalificeret uddannelse i Vesten! For her i Ghana er det dyrt og svært at blive optaget på et universitet - og i Liberia er universitetet ikke særligt velfungerende og bliver kontrolleret ovenfra af regeringen.
Så ud fra det synspunkt er det jo dybt forståeligt, at man gerne vil til Vesten. Tendensen synes dog at være den, at når man først er dér, vender man ikke tilbage.
Og så ender det med, at man sender penge tilbage til landet - penge, der ikke investeres rigtigt, fordi folk ikke har den rigtige uddannelse (kan I se cirkeldannelsen?).

Så alt i alt vil alle gerne til Vesten, mens de er lidt bange for den politiske situation i Liberia (den nuværende præsident sad med i kabinettet under krigen).
- Jeg vil i samme åndedrag opfordre jer til at følge valget i Sierra Leone, som vidst er gået demokratisk ret godt... Det bliver spændende at følge med i følgerne af dette...


Og så vil jeg på det varmeste (!) takke alle dem, der har sendt FC/mails og facebook-beskeder til mig!! Jeg kan slet ikke udtrykke hvor glad jeg bliver, når der ligger noget i min mailbox!!
Kram!

Ingen kommentarer: